בטח גם אתם מכירים את זה שפתאום כל התוכן בפיד שלכם מלא באותו נושא?
כל הסרטונים מדברים על אותו טרנד, כל הפוסטים מזכירים את אותו בן אדם, וכל מה שאתם רואים פשוט… אותו דבר?
אז כן, ברוך הבא לבועה הדיגיטלית שלכם.
מה זה בכלל בועה דיגיטלית?
בועה דיגיטלית (או “filter bubble”) היא מצב שבו האלגוריתמים של הרשתות החברתיות מראים לנו רק תכנים שמתאימים לנו, על פי מה שאנחנו אוהבים, לוחצים, צופים ומשתפים.
זה נשמע מגניב, נכון? כאילו שהפיד קורא את המוח שלך. אבל זה גם די מלחיץ.
הבעיה היא שזה מצמצם לנו את נקודת המבט.
במקום להיחשף לדעות שונות, מידע חדש או נושאים שלא הכרנו – אנחנו תקועים בתוך לופ של אותם רעיונות, אותן אמונות, ואותם האנשים.
פייסבוק – מי החברים שלך ומה הם אוהבים
בואו נדבר על פייסבוק. הרשת החברתית של פעם, שעדיין שולטת כשזה מגיע להפצת מידע.
האלגוריתם שלה מדרג תוכן לפי כמה אינטראקציה יש לו: לייקים, שיתופים, תגובות. אבל הוא גם נותן עדיפות לתוכן שמגיע מחברים שאתם מתקשרים איתם הרבה.
כלומר, אם אתם מגיב הרבה לדודה שולה- תראו מלא פוסטים שלה, גם אם היא משתפת תיאוריות קונספירציה על חייזרים בגבעתיים.
במילים אחרות, פייסבוק בונה לך “בועה חברתית”, שמורכבת מדעות של אנשים שאתה כבר מכיר.
התוצאה? אתה פחות נחשף לדעות שונות ממך.
וזה לא סתם רעיון תאורטי – מחקר של MIT מצא שזה תורם לקיטוב פוליטי ברשתות.
טיקטוק – יודע עליכם יותר ממכם
אם פייסבוק היא אמא שמנסה להבין מה עובר עליך – אז טיקטוק היא מרגלת.
מהרגע שאתה פותח את האפליקציה, האלגוריתם מתחיל ללמוד אותך: כמה שניות צפית, על מה דילגת, מה חיפשת, מה כתבת, ולמי שלחת.
טיקטוק לא בוחרת לפי “חברים”, אלא לפי התנהגות בזמן אמת. זה סופר חכם, אבל גם סופר מצמצם.
תוך כמה ימים (או דקות), היא כבר תבנה לך עולם תוכן שכולו מותאם אישית:
אם התעניינת קצת במתכונים – הפיד שלך יתפוצץ מאוכל.
אהבת סרטון על קונספירציות? ברוך הבא לעולם שבו הכל מזויף.
והכי מלחיץ? רוב המשתמשים בכלל לא שמים לב שהם בתוך בועה. זה פשוט מרגיש טבעי – כי הכל מתאים להם בול.
יוטיוב
יוטיוב, לעומת זאת, היא הסבתא שאומרת לך “אם אהבת את זה, אולי תאהב גם את זה”.
האלגוריתם של יוטיוב מבוסס בעיקר על המלצות צפייה – מה ראית, מה אנשים כמוך ראו, וכמה זמן נשארת בצפייה.
ברגע שנכנסת למרתון של וולוגים, או של ניתוחים פוליטיים, יוטיוב תדאג שתראה עוד ועוד מאותם תכנים.
הבעיה? מחקר שנעשה באוניברסיטת קורנל מצא שיוטיוב דוחף תכנים קיצוניים או רגשיים, כי זה פשוט עובד טוב יותר על המוח שלנו.
אז מה עושים? אפשר בכלל לברוח מהבועה?
אוקיי, אז אנחנו חיים בתוך בועה. אבל יש גם חדשות טובות: אפשר לפוצץ אותה.
כמה טיפים פשוטים:
- תעקבו גם אחרי מי שאתם לא מסכימים איתו.
- תחפשו נושאים חדשים בגוגל או יוטיוב במקום לחכות שיבואו אליכם.
- תשתמשו באפליקציות אחרות – פיד RSS, אתרי חדשות עצמאיים, או קבוצות דיון.
- תשאלו שאלות. תאתגרו את עצמכם.
לסיכום- אתם לא בוחרים את המידע.
הבועה הדיגיטלית היא לא סתם רעיון פילוסופי – היא מציאות יומיומית שמעצבת לנו את התודעה.
אם אנחנו לא נלחמים בה באופן מודע, נישאר רק עם מה שקל לנו, נעים לנו ומוכר לנו – אבל לא בהכרח נכון לנו.
אז בפעם הבאה שאתם גוללים בלי סוף – תעצורו רגע. תשאלו את עצמכם:
זה אני? או שזה האלגוריתם?
2 תגובות