השיבושים בתחב״צ: מה קרה ולמה זה קורה?
בשבוע האחרון נרשמה פגיעה חמורה בתשתיות החשמל של רכבת ישראל בשני מוקדים מרכזיים:
באזור צומת גנות (דרומית לתל‑אביב) ובין חדרה לנתניה.
הפגיעה נגרמה כתוצאה ממעבר רכבת משא כבדה, עם חלקים בלתי מאובטחים או גובה יתר, שקרעה את קווי החשמל .
דיון ראשון העלה גם אפשרות לפגיעה משברי מיירט. ועדה חיצונית הוקמה לבדיקת האירוע, ובהמשך יתפרסמו מסקנות מדויקות.
ההשפעה על התחבורה הציבורית ועל הנוסעים
שיבושים ופעילות מצומצמת
השיבושים החלו ב־15 באוגוסט ונמשכים כבר חמישה ימים רצופים. תנועת הרכבות בתל‑אביב נעצרה כמעט לחלוטין:
תחנת השלום נסגרה לשישה ימים, וכל התנועה העירונית הופסקה עד להודעה נוספת.
חלופות ותחבורה חלופית
ברכבת ישראל הושקו גם שירותי שאטלים חינמיים ובוס תיעודי בתדירות גבוהה בין תחנות מרכזיות (למשל: ההגנה, השלום וסבידור מרכז בתל־אביב)
כמו כן, תוגברו קווי אוטובוס בין תל‑אביב והצפון, ובין ירושלים והמרכז.
עומסים קשים על הנוסעים
תחנות רבות, במיוחד סבידור מרכז – התמלאו נוסעים, דבר שהעמיס על התשתיות והובילו לקריסת אתר רכבת ישראל לזמן מה.
נוסעים מדווחים על נסיעות שהתארכו פי 2–3 מרגיל ואי־וודאות מרבית לגבי לוחות הזמנים.
מתי נחזור לשגרה?
ברכבת ישראל מעריכים כי חזרת התנועה לשגרה מלאה תתחיל ב־26 באוגוסט 2025. תחילה יתחדשו הקווים מדרום, ובהמשך גם מצפון.
במקביל, הוחלט לנצל את השיבושים כדי לקדם עבודות בטיחות שתוכננו למועד מאוחר יותר, להימנע מקושי כפול בעתיד.
סיכום נקודות מרכזיות:
- הגדרה ברורה של הנזק: פגיעה בתשתיות החשמול בצומת גנות ובין חדרה לנתניה כתוצאה מרכבת משא לא תקינה ו/או שברי יירוט.
- שיבושים דומיננטיים: סגירת תחנות, שירות מצומצם וחוסר יציבות בלוחות הזמנים.
- העמסה דרמטית על התחבורה הציבורית: עומסים קשים, שבירת אתרים ותסכול גבוה בקרב נוסעים.
- פתרונות זמניים: שאטלים, תחבורה חלופית, הדרכה והכוונה בתחנות.
- חזרה מדורגת לשגרה צפויה החל ב־26 באוגוסט 2025.