ערב שבת שלום, זמני כניסת ויציאת השבת לשבת זו – פרשת שופטים, ה-29.8.25 ה׳ באלול התשפ״ה
🕯️ זמני השבת פרשת שופטים
- ירושלים: כניסת שבת – 18:26 | יציאת שבת – 19:43
- תל אביב: כניסת שבת – 18:50 | יציאת שבת – 19:45
- חיפה: כניסת שבת – 18:38 | יציאת שבת – 19:45
- באר שבע: כניסת שבת – 18:49 | יציאת שבת – 19:44
- אילת: כניסת שבת – 18:47 | יציאת שבת – 19:41
פרשנות מקראית ופילוסופית – פרשת שופטים
פרשת שופטים פותחת במילים: ״שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך״. כבר בפתיחה הזו התורה מציבה עיקרון יסודי וחשוב-
חברה בריאה זקוקה לאיזון בין חוק, מוסר ואחריות.
החוק איננו עניין מופשט בלבד, אלא משהו שחייב להתקיים ״בכל שעריך״ – כלומר בכל מקום שבו אדם חי ופועל.
אחד הפסוקים המפורסמים ביותר בפרשה הוא: ״צדק צדק תרדוף״.
חז”ל עמדו על כך שהכפילות איננה מיותרת: הצדק חייב להיעשות גם באמצעים צודקים, והחתירה אליו איננה מסתיימת לעולם.
לא מדובר רק בשיפוט הוגן, אלא בהזמנה לאדם להיות אקטיבי – לרדוף אחר האמת, גם כאשר הדבר דורש מאמץ אישי או הקרבה.
הפרשה ממשיכה לעסוק במנהיגות: נביא, כהן, מלך ושופט – כולם מוצגים כבעלי תפקידים שנועדו לשרת את העם, ולא את עצמם.
התורה משרטטת כאן תפיסה מהפכנית לזמנה: גם המלך, שלכאורה ניצב בראש ההיררכיה, כפוף לחוק ועליו להישמר מהתנשאות ומהפרזה בכוח, בנשים ובעושר.
הוא נדרש לכתוב לעצמו ספר תורה ולשאת אותו עמו, כתזכורת מתמדת לכך שהכוח נועד לשרת את הצדק ולא את הגאווה.
במובן הפילוסופי, פרשת שופטים מלמדת כי הצדק איננו מטרה חיצונית בלבד – הוא חלק מהותי בזהות של כל אדם וכל קהילה.
חברה איננה נמדדת רק במוסדותיה, אלא גם במודעות האישית של אנשיה לאחריות מוסרית.
לכן, בכל דור ובכל זמן, הקריאה ״צדק צדק תרדוף״ מזמינה אותנו לשאול: האם אנחנו רק מסתפקים במינימום החוקי, או שאנחנו באמת רודפים אחרי האמת והיושר – גם כאשר הדבר פחות נוח או פחות משתלם?